Wycieczka- Kraków -Zakopane - Wieliczka

Przy Wawelskim Smoku.jpg

Wycieczka krajoznawczo- turystyczna

Ojcowski P.N. – Kraków – Zakopane – Wieliczka

Nasza szkoła po raz kolejny wzięła udział w projekcie „Razem Dla Edukacji” Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”. Projekt ten jest finansowany ze środków otrzymanych od MEiN i opiera się na współpracy szkół z Polski i zagranicy, które prowadzą nauczanie języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej oraz innych przedmiotów w języku polskim. W IV edycji naszą szkołą partnerską była Akredytowana Szkoła Polska im. Henryka Sienkiewicza w Edmonton w Kanadzie. W tym roku hasło przewodnie to “Emigracja Wschód -Zachód- łączy nas Polska”.

W ramach projektu uczniowie naszej szkoły, którzy wyrazili chęć współpracy z rówieśnikami w Kanadzie, wzięli udział w 4-dniowej wycieczce Kraków -Zakopane- Wieliczka. Wycieczka odbyła się w dniach 15-18 listopada 2021 roku, a jej przebieg był “na żywo” relacjonowany na naszej grupie na Messengerze, do której zaprosiliśmy przedstawicieli szkoły z Edmonton. Nagrywaliśmy krótkie filmiki i robiliśmy zdjęcia, często opatrzone zabawnym komentarzem, którymi dzieliliśmy się z naszymi partnerami w projekcie. Dzięki takiej relacji mogli oni podziwiać piękno naszej ojczyzny. Za naszym pośrednictwem odwiedzili najmniejszy w Polsce, liczący jedynie 21 km2, Ojcowski Park Narodowy. Mogli podziwiać Maczugę Herkulesa i piękno polskiej złotej jesieni, ponieważ pogoda była dla nas niezwykle łaskawa. Odwiedzili wraz z nami źródełko miłości,z którego woda według legendy ma zapewnić szczęście w uczuciach.

Drugiego dnia udaliśmy się do miasta Kraka, aby tam zwiedzić Wawel- wielowiekową siedzibę królów polskich i symbol polskiej państwowości, Sukiennice- dawny handlowy budynek, w którym znajdowały się kramy, najczęściej z suknem, Kościół Mariacki z przepięknym średniowiecznym ołtarzem Wita Stwosza oraz klimatyczną dzielnicę Krakowa - Kazimierz, ukształtowaną przez wielowiekowe sąsiedztwo chrześcijańsko - żydowskie. Mieliśmy okazję odwiedzić XVI-wieczną synagogę, a tam podziwiać bimę, czyli kazalnicę i cmentarz żydowski. Następnie zmęczeni nieco skosztowaliśmy słynnych kazimierskich zapiekanek. Udaliśmy się również do kościoła na Skałce, a po drodze zatrzymaliśmy się przy pomniku psa Dżoka, który jest symbolem psiej wierności oraz Wawelskim Smoku, który straszył nas, ziejąc ogniem. Dotknęliśmy także Dzwonu Zygmunta i posłuchaliśmy hejnału z Wieży Mariackiej. Wieczór i noc spędziliśmy w pensjonacie w Małym Cichym, gdzie mieliśmy okazję lepiej się poznać, rozgrywając m.in. turniej tenisa stołowego.

Trzeciego dnia wycieczki odwiedziliśmy Zakopane z jego niezwykle urokliwymi willami w stylu góralskim, skoczniami, najpiękniejszą kaplicę na Jaszczurówce oraz Sanktuarium +Narodowym Matki Bożej Fatimskiej. Mieliśmy także okazją wjechać kolejką linowo-terenową na Gubałówkę i podziwiać z góry widok na Zakopane.

Ostatniego dnia udaliśmy się do niezwykłego miejsca, jakim jest Kopalnia Soli „Wieliczka”, gdzie odbyliśmy blisko 3- godzinny spacer wśród solnych dzieł sztuki i poznaliśmy historią kopalni. Wszystko oczywiście relacjonowaliśmy na Messengerze, aby nasi przyjaciele z Edmonton mogli poczuć klimat i piękno odwiedzanych przez nas miejsc. 18. 11. 2021 późnym wieczorem pełni wrażeń wróciliśmy do Białegostoku.